MS_Skole.pngUNDERVISNING I SEJLERSKOLEN 2024

Du kommer til at sejle på et hold med max fire kursister og en erfaren instruktør. De fleste hold vil have tilknyttet to instruktører, der vil undervise på skift. Der undervises på en fast ugedag 16 gange i løbet af sæsonen, der løber fra slutningen af april til slutningen af september. Der er 5 ugers sommerferie i juli måned i ugerne 27-31. Vi tilbyder undervisning mandag og tirsdag  med mødetidspunkt enten kl. 16.30 eller kl. 19.00. Til hver lektion er afsat op til 2,5 timer, som ud over sejlads omfatter at gøre båden klar til dagens sejlads samt at pakke sammen og evaluere efter sejladsen. Der anvendes kursusmateriale udarbejdet af Dansk Sejlunion.

intro-aften vedrørende den kommende sæson for tilmeldte elever umiddelbart inden sæsonstart i slutningen af april i Sejlklubbens klubhus, Marselisborg Havnevej 100b, Århus C.

Holdinddeling

Begynder/lidt øvet
Du har ingen eller kun begrænset erfaring med sejlads. Undervisningen omfatter de grundlæggende funktioner og begreber på en sejlbåd. Der lægges vægt på sikkerhed og den generelle håndtering og manøvrering af båden.

Øvet
Du har nogen erfaring med sejlads, for eksempel ved at have deltage en sæson på sejlerskole. Der arbejdes med bådens og sejlenes trim, sejlads med spiler og optimering af forskellige manøvrer.

Brugergrupper

>> læs mere om lån af sejlerskolebådene

Tilmelding
Når kursisterne til sæsonen har tilmeldt sig, sammensætter vi hold ud fra erfaring og ønsker til ugedag og tidspunkt. Sæt derfor så mange markeringer på tilmeldingen som muligt.

Du får besked, når du er placeret på et hold. Kan vi ikke placere dig på et hold, kommer du på venteliste. Holdene præsenteres til intro-mødet i april måned.

>> du melder dig på Sejlerskolen her

Pris

Deltagergebyret for Sejlerskolen udgør kr. 2.400 og betales for en hel sæson. For at kunne deltage på Sejlerskolen skal man være medlem af Marselisborg Sejlklub. Betaling af deltagergebyr og klubkontingent skal først ske i april når sejlerskoleholdene er endeligt sammensat.

>> se Marselisborg Sejlklubs generelle prisblad her

Skolebådene

Sejlerskolens to skolebåde er begge af typen Scankap 99, som er en sikker og vejlsejlende kølbåd bygget i glasfiber og med indenbords motor. Bådtypen har et stort cockpit og på begge skolebåde er der lagt vægt på sikkerhed og komfort med påmonteret søgelænder, rulleforstag og liner ført tilbage til cockpittet.
Det eneste du selv skal sørge for er varmt tøj og sko, der passer til forholdene -herunder regntøj og gummistøvler. Sejlervest/redningsvest kan lånes af Sejlerskolen og ligger i skolebådene

Sæsonen i Sejlerskolen 2024
Skolebådene klargøres –  søsættes og tilrigges
16. april
Introduktionsaften for tilmeldte elever i klubhuset kl 19.00
22. april
Begynder vi den praktiske sejlads
13. juni Sejlerskole-udflugt
19. juni Teoriaften i sejlerskolen
25. juni
Sidste sejlads inden sommerferien
5. august
Praktisk sejlads genoptages efter sommerferien
Sidst i september
Undervisning slutter for sæsonen
Skolebådene afrigges og landsættes

Sejlerskolen arrangerer en fælles sejltur for alle elever og instruktører en dag i juni. Info herom udsendes når tiden nærmer sig.

Mere info: >> find kontakt-info på sejlerskolen her.

Vi har samlet en række links med ekstra information fra andre steder på internettet, som du måske kan finde interessant. Dem finder du her.